Pomenuj nepriame pomenovania : bledý ako stena, čo si kto navaril, nech si aj zje,kto neskoro chodí, sám sebe škodí, mlieko mu tečie po brade,padla kosa na kameň.
A: prirovnanie, príslovie, príslovie, porekadlo,porekadlo
B: príslovie, príslovie, porekadlo,porekadlo, porekadlo
C: prirovnanie, porekadlo, príslovie, porekadlo,príslovie
D: prirovnanie, príslovie, príslovie,porekadlo, príslovie
Význam frazeologizmu : Vyhrávajú mu v bruchu muzikanti.
A: je hladný
B: je veselý
C: je smädný
D: mí chuť tancovať
Vznikajú tak, že sa prenáša pomenovanie z jedného predmetu, javu na iný predmet jav -
A: nepriame pomenovania
B: prirovnania
C: združené pomenovania
D: priame pomenovania
Vyber frazeologickú jednotku, ktorá najvýstižnejšie opisuje situáciu :
A: usmieva sa ako slniečko
B: prší mu do nosa
C: div mu oči nevypadnú
D: hľadí ako teľa na nové vráta
Dokonči frazeologizmy : Ako sa do hory volá, ...., Bez práce ...., Vrana k vrane sadá ....
A: tak sa z hory ozýva, nie sú koláče, kto vysoko lieta.
B: tak sa z doliny ozýva, nie sú koláče, rovný rovného si hľadá
C: tak sa z hory ozýva, nie sú buchty, rovný rovného si hľadá.
D: tak sa z hory ozýva, nie sú koláče, rovný rovného si hľadá.
Pomenuj nepriame pomenovania : učím Detvana, kvapky dažďa tancovali, domy ako šperky zo slonoviny, škola ide na výlet
A: metonymia, personifikácia, prirovnanie, metafora
B: personifikácia, personifikácia, prirovnanie, metonymia
C: metafora, personifikácia, prirovnanie, metonymia
D: metonymia, personifikácia, prirovnanie, metonymia
Vyber frazeologickú jednotku, ktorá najvýstižnejšie opisuje situáciu :
A: treba pozbierať jablká
B: červené jablká
C: jablko nepadá ďaleko od stromu
D: Kto vysoko lieta, nízko padá.
Rozlíš : Kto robí, vyrobí. Petera a a Pavol rozsievajú huby.Ťahá ako kôň. Bociany sa tárajú, bude špatný čas.
A: porekadlo, pranostika, príslovie, pranostika
B: porekadlo, pranostika, porekadlo, pranostika
C: príslovie, pranostika, porekadlo, pranostika
D: príslovie, pranostika, príslovie, pranostika
Čo do radu nepatrí ? starobný dôchodok, hojdacie kreslo, obytný dom, vysoká škola, šikovní žiaci, horský bicykel, kolieskové korčule
A: šikovní žiaci
B: hojdacie kreslo
C: obytný dom
D: kolieskové korčule
Čo do radu nepatrí ? piano, flauta, blues, husle, symfónia, harfa, gitara
A: husle
B: harfa
C: piano
D: gitara
Viacslové ustálené spojenia, ktoré pomenúvajú skutočnosť ...., sa nazývajú ...... - osobné auto, železničná stanica,
A: nepriamo, združené pomenovania
B: nepriamo, frazeologizmy
C: priamo, združené pomenovania
D: priamo, frazeologizmy
Podstatné mená detektívny, práca, dospelosť vznikli slovotvorným postupom, ktorý sa nazýva :
A: tvorenie nových slov z cudzích slov
B: skracovanie
C: tvorenie nových slov odvodzovaním
D: skladanie
Označ možnosť, v ktorej sú všetky slová neologizmami :
A: prípad, kriminalista, fascinovať
B: detektív, dospelosť, fascinovať
C: detektív, kriminalista,starká
D: detektív, kriminalista, fascinovať
Pomenuj : ZŠ,Slovnaft,m,atď., TANAP
A: iniciál. skratka,skratk. slovo,značka, skratka,skratk. slovo
B: iniciál. skratka,skratk. slovo,značka, skratka,skratka
C: iniciál. skratka,skratk. slovo,značka, značka,skratk. slovo
D: skratka,skratk. slovo,značka, skratka,skratk. slovo
Čo do radu nepatrí : SND, SR,PSČ, TANAP, SDKU, OU, SNP
A: SND
B: SNP
C: TANAP
D: OU
Čo do radu nepatrí : m,l,km,Sk, s., kcal, kj, kg
A: s.
B: kg
C: kcal
D: l
Čo do radu nepatrí : školský, školopovinný, školák, školáčka, záškolák
A: školopovinný
B: záškolák
C: školský
D: školáčka
Čo do radu nepatrí : zemepis, vodohospodársky, podvodný, vodoliečba, kúpeľný
A: kúpeľný
B: zemepi, podvodný
C: podvodný, kúpeľný
D: zemepis