Pomenuj nepriame pomenovania : bledý ako stena, čo si kto navaril, nech si aj zje,kto neskoro chodí, sám sebe škodí, mlieko mu tečie po brade,padla kosa na kameň.
A: prirovnanie, porekadlo, príslovie, porekadlo,príslovie
B: príslovie, príslovie, porekadlo,porekadlo, porekadlo
C: prirovnanie, príslovie, príslovie, porekadlo,porekadlo
D: prirovnanie, príslovie, príslovie,porekadlo, príslovie
Význam frazeologizmu : Vyhrávajú mu v bruchu muzikanti.
A: je smädný
B: je hladný
C: je veselý
D: mí chuť tancovať
Vznikajú tak, že sa prenáša pomenovanie z jedného predmetu, javu na iný predmet jav -
A: nepriame pomenovania
B: prirovnania
C: priame pomenovania
D: združené pomenovania
Vyber frazeologickú jednotku, ktorá najvýstižnejšie opisuje situáciu :
A: hľadí ako teľa na nové vráta
B: prší mu do nosa
C: div mu oči nevypadnú
D: usmieva sa ako slniečko
Dokonči frazeologizmy : Ako sa do hory volá, ...., Bez práce ...., Vrana k vrane sadá ....
A: tak sa z hory ozýva, nie sú koláče, kto vysoko lieta.
B: tak sa z hory ozýva, nie sú buchty, rovný rovného si hľadá.
C: tak sa z hory ozýva, nie sú koláče, rovný rovného si hľadá.
D: tak sa z doliny ozýva, nie sú koláče, rovný rovného si hľadá
Pomenuj nepriame pomenovania : učím Detvana, kvapky dažďa tancovali, domy ako šperky zo slonoviny, škola ide na výlet
A: metonymia, personifikácia, prirovnanie, metonymia
B: personifikácia, personifikácia, prirovnanie, metonymia
C: metafora, personifikácia, prirovnanie, metonymia
D: metonymia, personifikácia, prirovnanie, metafora
Vyber frazeologickú jednotku, ktorá najvýstižnejšie opisuje situáciu :
A: Kto vysoko lieta, nízko padá.
B: jablko nepadá ďaleko od stromu
C: červené jablká
D: treba pozbierať jablká
Rozlíš : Kto robí, vyrobí. Petera a a Pavol rozsievajú huby.Ťahá ako kôň. Bociany sa tárajú, bude špatný čas.
A: príslovie, pranostika, príslovie, pranostika
B: porekadlo, pranostika, porekadlo, pranostika
C: príslovie, pranostika, porekadlo, pranostika
D: porekadlo, pranostika, príslovie, pranostika
Čo do radu nepatrí ? starobný dôchodok, hojdacie kreslo, obytný dom, vysoká škola, šikovní žiaci, horský bicykel, kolieskové korčule
A: hojdacie kreslo
B: kolieskové korčule
C: obytný dom
D: šikovní žiaci
Čo do radu nepatrí ? piano, flauta, blues, husle, symfónia, harfa, gitara
A: harfa
B: gitara
C: piano
D: husle
Viacslové ustálené spojenia, ktoré pomenúvajú skutočnosť ...., sa nazývajú ...... - osobné auto, železničná stanica,
A: nepriamo, frazeologizmy
B: nepriamo, združené pomenovania
C: priamo, frazeologizmy
D: priamo, združené pomenovania
Podstatné mená detektívny, práca, dospelosť vznikli slovotvorným postupom, ktorý sa nazýva :
A: tvorenie nových slov odvodzovaním
B: tvorenie nových slov z cudzích slov
C: skracovanie
D: skladanie
Označ možnosť, v ktorej sú všetky slová neologizmami :
A: detektív, dospelosť, fascinovať
B: prípad, kriminalista, fascinovať
C: detektív, kriminalista,starká
D: detektív, kriminalista, fascinovať
Pomenuj : ZŠ,Slovnaft,m,atď., TANAP
A: skratka,skratk. slovo,značka, skratka,skratk. slovo
B: iniciál. skratka,skratk. slovo,značka, skratka,skratk. slovo
C: iniciál. skratka,skratk. slovo,značka, skratka,skratka
D: iniciál. skratka,skratk. slovo,značka, značka,skratk. slovo
Čo do radu nepatrí : SND, SR,PSČ, TANAP, SDKU, OU, SNP
A: TANAP
B: OU
C: SND
D: SNP
Čo do radu nepatrí : m,l,km,Sk, s., kcal, kj, kg
A: s.
B: l
C: kcal
D: kg
Čo do radu nepatrí : školský, školopovinný, školák, školáčka, záškolák
A: školáčka
B: školopovinný
C: školský
D: záškolák
Čo do radu nepatrí : zemepis, vodohospodársky, vodoliečba, kúpeľnýpodvodný
A: zemepis, podvodný
B: zemepis
C: kúpeľný, podvodný
D: kúpeľný