Pomenuj nepriame pomenovania : bledý ako stena, čo si kto navaril, nech si aj zje,kto neskoro chodí, sám sebe škodí, mlieko mu tečie po brade,padla kosa na kameň.
A: prirovnanie, porekadlo, príslovie, porekadlo,príslovie
B: prirovnanie, príslovie, príslovie, porekadlo,porekadlo
C: príslovie, príslovie, porekadlo,porekadlo, porekadlo
D: prirovnanie, príslovie, príslovie,porekadlo, príslovie
Význam frazeologizmu : Vyhrávajú mu v bruchu muzikanti.
A: je veselý
B: mí chuť tancovať
C: je smädný
D: je hladný
Vznikajú tak, že sa prenáša pomenovanie z jedného predmetu, javu na iný predmet jav -
A: priame pomenovania
B: prirovnania
C: nepriame pomenovania
D: združené pomenovania
Vyber frazeologickú jednotku, ktorá najvýstižnejšie opisuje situáciu :
A: hľadí ako teľa na nové vráta
B: div mu oči nevypadnú
C: usmieva sa ako slniečko
D: prší mu do nosa
Dokonči frazeologizmy : Ako sa do hory volá, ...., Bez práce ...., Vrana k vrane sadá ....
A: tak sa z doliny ozýva, nie sú koláče, rovný rovného si hľadá
B: tak sa z hory ozýva, nie sú koláče, kto vysoko lieta.
C: tak sa z hory ozýva, nie sú buchty, rovný rovného si hľadá.
D: tak sa z hory ozýva, nie sú koláče, rovný rovného si hľadá.
Pomenuj nepriame pomenovania : učím Detvana, kvapky dažďa tancovali, domy ako šperky zo slonoviny, škola ide na výlet
A: metonymia, personifikácia, prirovnanie, metafora
B: personifikácia, personifikácia, prirovnanie, metonymia
C: metonymia, personifikácia, prirovnanie, metonymia
D: metafora, personifikácia, prirovnanie, metonymia
Vyber frazeologickú jednotku, ktorá najvýstižnejšie opisuje situáciu :
A: treba pozbierať jablká
B: Kto vysoko lieta, nízko padá.
C: jablko nepadá ďaleko od stromu
D: červené jablká
Rozlíš : Kto robí, vyrobí. Petera a a Pavol rozsievajú huby.Ťahá ako kôň. Bociany sa tárajú, bude špatný čas.
A: príslovie, pranostika, porekadlo, pranostika
B: porekadlo, pranostika, príslovie, pranostika
C: príslovie, pranostika, príslovie, pranostika
D: porekadlo, pranostika, porekadlo, pranostika
Čo do radu nepatrí ? starobný dôchodok, hojdacie kreslo, obytný dom, vysoká škola, šikovní žiaci, horský bicykel, kolieskové korčule
A: šikovní žiaci
B: kolieskové korčule
C: hojdacie kreslo
D: obytný dom
Čo do radu nepatrí ? piano, flauta, blues, husle, symfónia, harfa, gitara
A: harfa
B: gitara
C: husle
D: piano
Viacslové ustálené spojenia, ktoré pomenúvajú skutočnosť ...., sa nazývajú ...... - osobné auto, železničná stanica,
A: priamo, združené pomenovania
B: nepriamo, frazeologizmy
C: priamo, frazeologizmy
D: nepriamo, združené pomenovania
Podstatné mená detektívny, práca, dospelosť vznikli slovotvorným postupom, ktorý sa nazýva :
A: tvorenie nových slov z cudzích slov
B: skladanie
C: tvorenie nových slov odvodzovaním
D: skracovanie
Označ možnosť, v ktorej sú všetky slová neologizmami :
A: detektív, dospelosť, fascinovať
B: detektív, kriminalista,starká
C: detektív, kriminalista, fascinovať
D: prípad, kriminalista, fascinovať
Pomenuj : ZŠ,Slovnaft,m,atď., TANAP
A: iniciál. skratka,skratk. slovo,značka, skratka,skratka
B: iniciál. skratka,skratk. slovo,značka, značka,skratk. slovo
C: skratka,skratk. slovo,značka, skratka,skratk. slovo
D: iniciál. skratka,skratk. slovo,značka, skratka,skratk. slovo
Čo do radu nepatrí : SND, SR,PSČ, TANAP, SDKU, OU, SNP
A: SNP
B: TANAP
C: OU
D: SND
Čo do radu nepatrí : m,l,km,Sk, s., kcal, kj, kg
A: l
B: kcal
C: s.
D: kg
Čo do radu nepatrí : školský, školopovinný, školák, školáčka, záškolák
A: školopovinný
B: školský
C: záškolák
D: školáčka
Čo do radu nepatrí : zemepis, vodohospodársky, vodoliečba, kúpeľnýpodvodný
A: zemepis
B: kúpeľný
C: kúpeľný, podvodný
D: zemepis, podvodný